DALŠÍ ZMĚNY V HTML5

Dříve uvedené změny pochopitelně nejsou jedinými, se kterými HTML5 přichází a do větší či menší míry se dočkaly změn všechny dosavadní aspekty tvorby stránek v HTML. HTML5 rovněž zavádí řadu úplně nových prvků. V této sekci bych rád zmínil některé, které mi připadají nejzajímavější.

<CANVAS>

Párový tag, který umožňuje začlenit do stránky jakési kreslící plátno, které následně dynamicky reaguje na akce návštěvníka stránek a nachází tak využití třeba při kreslení grafů, herní grafiky nebo schémat. Má pouze atributy <width> a <height> pomocí kterých se definují rozměry plátna.

<FORMULÁŘE>

Prvek, který zprostředkovává komunikaci mezi vlastníkem a návštěvníkem stránek pomocí nejrůznějších textových polí, tlačítek a přepínačů.
Má následující atributy:

  • accept-charset - hodnotami jsou kódy používaných datových sad (např. utf-8)
  • action - pro určený adresy skriptu, který bude obsah zpracovávat
  • method - výběr mezi hodnotami GET a POST, sloužící k odeslání dat
  • autocomplete - výběr mezi hodnotami ON a OFF, spouštějícími našeptávač
  • name - pro pojmenování konkrétního formuláře
  • novalidate - hodnot 1 a 0 určují, zda se má formulář před odesláním zvalidovat.
  • target - určuje cílové umístění odpovědi formuláře, přičemž využívá hodnot známých od tagu <a>
  • enctype - určují způsob kódování obsahu obsahu formuláře

Významem má blízko k tagu <table>, podobně jako on definuje strukturu, ve které se kumulují další tagy. Jde o tagy:

  • <INPUT> - textové pole, které umožňuje uživateli odesílat data.
  • <TEXTAREA> - slouží k zadávání dlouhého textu s více řádky (komentáře, články)
  • <BUTTON> - tlačítko, spouštějící některou z nadefinovaných akcí
  • <SELECT> - slouží k výběru jedné nebo více z nabízených hodnot
  • <OPTION> - podobné tagu <select>, vybrat však lze jen jednu možnost
  • <OPTGROUP> - umožňuje nadeklarovat možnosti, ze kterých pak návštěvník stránek vybírá
  • <FIELDSET> - slouží k seskupování jednotlivých prvků formuláře
  • <DATALIST>, který umožňuje vybírat v textovém poli z předem nadefinovaných možností pomocí "našeptávače", známého z webových vyhledávačů. Možnosti se definují pomocí tagu <input>.
  • <OUTPUT>, výstupní data z formuláře
  • <LABEL> - slouží k popisu jednotlivých prvků formuláře

<SUMMARY & DETAILS>

Tagy <summary> a <details> jsou dva vzájemně související tagy, díky nimž jde na stránce vypsat text (details), který defaultně zůstává skrytý a šetří tak místo na stránce. Zobrazí se až na základě požadavku čtenáře. Dříve byly tyto "skryté" odstavce řešeny javascriptem.

<OBJECT>

Slouží k nahrání libovolných souborů na web - ať už flashové nebo javové aplikace, soubory ve formátu pdf., doc., xls. nebo jiné. Mezi <object> a </object> se vkládá alternativní obsah pro případ, že by primární obsah nebyl podporován. Zahrnuje v sobě následující atributy:

  • data - url vkládaného obsahu
  • form - pojmenování formuláře, s kterým prvek souvisí
  • height - výška prvku v pixelech
  • name - název prvku
  • type - specifikuje MIME typ objektu
  • usemap - umožňuje připojit k prvku klikací mapu
  • width - šířka prvku v pixelech

Úzce souvisí s tagem <param>, pomocí něhož jde dále ovlivňovat vloženou flashovou/javovou aplikaci.

Odkazy

Weby v HTML5

UKÁZKA